Pagina 1 van 2

Fusee-kogelgewricht

Geplaatst: 16-05-2015 20:04
door kootje
Wie kan mij bijstaan met het volgende probleem. Ik zag zojuist allemaal zwarte druppels aan de binnenkant van mijn spatscherm. Nu zag ik dat de velg en alles erom heen allemaal zwart en vies is.
Na wat zoekwerk constateerde ik dat er een scheur in mijn rubberen manchet zit. Kan dat kloppen dat bij het rijden het vet (zwarte substantie) eruit slingert?
Is deze hoes zelf te vervangen en zo ja, wat moet ik allemaal los halen?
Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 16-05-2015 20:17
door prs
een gescheurde ashoes

een nieuwe hoes kost niet zoveel en vervangen is opzich niet zo moeilijk maar wel een erg vies werk. als je zelf niet zo handig bent, lekker door iemand anders laten doen voor een paar centen ;)


http://www.mister-auto.nl/fl/stofhoes-a ... _g193.html

Geplaatst: 16-05-2015 20:27
door kootje
Ja, ik wil het zelf wel doen. Ben wel handig, maar wil graag weten wat er los moet, zodat ik niet te veel los haal :)

Geplaatst: 17-05-2015 00:10
door Aapje
Effe zonder enters, ben lui :D + zit op de ipad :)

Grote moer in de naaf loshalen (pietje eruit), wielbouten los, auto lucht in, wiel eraf, boutje 13 onder bij de fusekogel, fuse van kogel los halen, steekas eruit tikken, hoes slopen/verder demonteren, bak onder je homokineet zette, hoop remmenreiniger in je kineetspuiten en het vet oplossen wat erin zit zodat je 't klemveertje kan zien en deze kan indrukken met een tang (effe zoeken rondom de steekas, je ziet 'm van zelf wel :P). En dan kan je de kineet loshalen met beetje priegelen, schuifje de oude hoes eraf, nieuwe erop, zorg je dat je kineet zand/vuilvrij is, nieuw vet erin (zit meestal bij A-merk type ashoes setjes). Effe informeren, kosten bij Brezan 12~30 euro soms. En daar zit ook een nieuw klemveertje bij, maar als je bij het demonteren je oude niet gesloopt heb... kan je die gewoon laten zitten :) Afijn je kineet helemaal vol proppen met vers vet en weer op de as kllikken, en beetje stoeien met de klemmen/metalen tiewraps die de hoes vast houden. En dan alles weer terugbouwen...

Geplaatst: 17-05-2015 08:55
door kootje
Wat is een Naaf?? staat deze op de foto?
En wat is de fusee-kogel? :( Als ik dit straks allemaal los heb, kan ik dan ook gelijk de hoes vervangen die tegen de versnellingsbak aan zit?
Ik verneem graag van jullie. Dit is voor mij allemaal nieuw, heb het nog nooit eerder gedaan
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 17-05-2015 19:39
door bromgabber
Google kan je allemaal mooie plaatjes vinden ;)

De naaf is waar je velg tegen aanzit, waar je remschijf op zit.
Je homokineet gaat daar doorheen waar dus de grote moer op zit.
Je fusee kogel zit onderaan.
Recht onder je aandrijfas aan wielzijde, zit een boutje van voor naar achter daar zit je fuseekogel mee vast aan het fusee.
Anders even iemand erbij vragen die zoiets vaker gedaan heeft ;)

Geplaatst: 17-05-2015 21:16
door Aapje
Zou het inderdaad even uitbesteden aan een garage, simpel klusje voor een garage namelijk. Vraag even of je mee mag kijken, leer je het meteen voor de volgende keer :)

Geplaatst: 03-06-2015 17:52
door kootje
Grote moer op de naaf krijg ik met geen geweld los! Spietje is eruit. Heb al WD 40 ingespoten en 24 uur laten inwerken, maar geen verbetering. Iemand een idee hoe ik deze los kan krijgen? :(

Geplaatst: 03-06-2015 18:54
door bromgabber
Meer geweld?
Dop met sleutel erop en dan een pijp, met het wiel op de grond en iemand op de rem?

Geplaatst: 04-06-2015 00:22
door Hakkie
Je kan de moer flink verwarmen met een Gasbrander, dan moet hij wel losgaan ;)