Tips and Tricks
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
Tips and Tricks
1. Gewicht besparen is de goedkoopste manier van sneller accelereren.
F=m*a => Kracht = Massa * Versnelling
2. De start is het meest belangrijk bij een acceleratie wedstrijd.
3.
F=m*a => Kracht = Massa * Versnelling
2. De start is het meest belangrijk bij een acceleratie wedstrijd.
3.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 11-01-2010 08:47
3. Gewicht besparen begint bij jezelf.
4. Een grotere final-drive (verhouding tussen eind-tandwiel versnellingsbak en differentieel tandwiel) is nuttig om sneller te accelereren.
5. Een short-shift kit (verkortte schakel arm) zorgt dat je minder tijd besteed om van de ene naar de andere versnelling te komen, waardoor je je tijd meer kan gebruiken voor acceleratie.
6. Als je auto teveel slipt bij het wegtrekken is het raadzaam om meer gewicht te verplaatsen richting de aangedreven wielen. (stoel verder naar voren, accu boven de wielen, etc))
7. Slip zo min mogelijk, want dat is weggegooide acceleratie.
8. Hoe zachter de rubber compound van je banden, hoe meer grip je hebt, maar ook hoe meer rol weerstand je wielen geven en acceleratie bemoeilijken.
9. Body roll is energie weggegooide energie. Ook een opkomende neus is bodyroll.
4. Een grotere final-drive (verhouding tussen eind-tandwiel versnellingsbak en differentieel tandwiel) is nuttig om sneller te accelereren.
5. Een short-shift kit (verkortte schakel arm) zorgt dat je minder tijd besteed om van de ene naar de andere versnelling te komen, waardoor je je tijd meer kan gebruiken voor acceleratie.
6. Als je auto teveel slipt bij het wegtrekken is het raadzaam om meer gewicht te verplaatsen richting de aangedreven wielen. (stoel verder naar voren, accu boven de wielen, etc))
7. Slip zo min mogelijk, want dat is weggegooide acceleratie.
8. Hoe zachter de rubber compound van je banden, hoe meer grip je hebt, maar ook hoe meer rol weerstand je wielen geven en acceleratie bemoeilijken.
9. Body roll is energie weggegooide energie. Ook een opkomende neus is bodyroll.
Opel Corsa A3 1.4i Sedan C14NZ '91 - Roest in vrede... :'(
Opel Calibra 2.0i 8v Coupé C20NE '94
Opel Calibra 2.0i 8v Coupé C20NE '94
-
- Starter
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 22-03-2010 21:25
de start maakt of breekt je..
Goeie tractie is een must...
Een schakelwegverkoter hoeft niet perse beter te zijn.
Doordat je het dichter bij elkaar gaat zetten heb je eerder kans op mis schakelen..
Ombouw naar sequentieel is wel een goeie optie haha..
Bij front wheel drive zorgen dat je kont niet kan gaan inzakken en of je neus omhoog
Goeie tractie is een must...
Een schakelwegverkoter hoeft niet perse beter te zijn.
Doordat je het dichter bij elkaar gaat zetten heb je eerder kans op mis schakelen..
Ombouw naar sequentieel is wel een goeie optie haha..
Bij front wheel drive zorgen dat je kont niet kan gaan inzakken en of je neus omhoog
-
- Moderator
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04-09-2008 18:09
Beetje kort door de bocht: zorgen dat de neus niet omhoog komt.
deels klopt het natuurlijk wel, maar als je neus niet omhoog komt heb je snel kans op wielspin. dus het is een beetje of - of
kan je beter de motor er 'star' inhangen. dan klapt je motor minder/niet dus minder klappen naar de aandrijflijn, dus minder kans op wielspin.
en zoals corsaboy al zei, de start maakt of breekt je run...
ps. van short shift spul hou ik helemaal niet van, de kans op mis schakelen word met 10000x vergroot! met alle gevolgen vandien
deels klopt het natuurlijk wel, maar als je neus niet omhoog komt heb je snel kans op wielspin. dus het is een beetje of - of
kan je beter de motor er 'star' inhangen. dan klapt je motor minder/niet dus minder klappen naar de aandrijflijn, dus minder kans op wielspin.
en zoals corsaboy al zei, de start maakt of breekt je run...
ps. van short shift spul hou ik helemaal niet van, de kans op mis schakelen word met 10000x vergroot! met alle gevolgen vandien
Corsa A C20LET
2.0 16v Turbo
11,993sec 1/4 mile (Bitburg 2011)
2.0 16v Turbo
11,993sec 1/4 mile (Bitburg 2011)
-
- Starter
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 22-03-2010 21:25
als je neus omhoogt komt heb je al verlies.
want de kracht die je eigenlijk naar het asfalt wilt brengen gaat op in het omhoog brengen van de neus of het omlaag drukken van de kont..
Vandaar ook mijn reactie dat tractie belangrijk is..
Goeie slicks (bij de dhra in de se / sm), mooi op 0.6 - 0.8 bar..
Goed burnen en knallen..
Het goed warm stoken van de banden snappen sommige mensen nog steeds niet.
Doordat de start je kan maken / breken is je banden keus zo belangrijk..
De eerste 60ft is pas redelijk wanneer je onder de 1.9 sec zit...
mooiste is een 1.6 -1.7, dan heb je echt een lekkere start gehad..
want de kracht die je eigenlijk naar het asfalt wilt brengen gaat op in het omhoog brengen van de neus of het omlaag drukken van de kont..
Vandaar ook mijn reactie dat tractie belangrijk is..
Goeie slicks (bij de dhra in de se / sm), mooi op 0.6 - 0.8 bar..
Goed burnen en knallen..
Het goed warm stoken van de banden snappen sommige mensen nog steeds niet.
Doordat de start je kan maken / breken is je banden keus zo belangrijk..
De eerste 60ft is pas redelijk wanneer je onder de 1.9 sec zit...
mooiste is een 1.6 -1.7, dan heb je echt een lekkere start gehad..
-
- Starter
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 22-03-2010 21:25
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
Ik heb met R888 GG een 60 feet van 1.850 gereden 8)
Normale 60 feet tijd voor straat banden is inderdaad 2 seconden.
Langzamer dan 2.3 is niet goed.
Normale 60 feet tijd voor straat banden is inderdaad 2 seconden.
Langzamer dan 2.3 is niet goed.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk