Sander20 schreef:Hmm... dat klinkt wel logisch!
Toch is het zo dat als ik naar de 5 schakel het helemaal afgelopen is met het vermogen... In de 4 gaat het nog wel lekker, maar bij de 5 wordt het toch wel triest.
Ligt dit aan mij? Zou de c14nz in de 5 nog steeds veel vermogen moeten hebben? Want dan moet ik weer ff gaan sleutelen denk ik :-D
Vermogen heb je altijd, niet in een bepaalde versnelling ;)
Het kost alleen meer kracht om de wielen om te draaien in een hogere versnelling ;) Technisch gezien kan je in een lagere versnelling meer explosies kwijt in 1 omwenteling, en dat voelt als vermogen, maar dat is het niet ;)
Buiten de versnellingsbak heeft ook de hoeveelheid koppel vooral bij het optrekken een sterke invloed.
De C14NZ heeft 103 newtonmeter koppel. Als die peug meer heeft, komt hij (bij dezelfde overbrengingsratio) sneller weg.
Een C14NZ icm een F10/5WR versnellingsbak (standaard op de A3) levert in de 5 vooral cruise speed op. Optrekken doettie niet echt meer omdat dat teveel vermogen kost.
In de 4 trekt het best lekker nog.
Top van een C14NZ+F10/5 ligt vziw hoger als van een Peug205. Komt door de vertanding. Cruised rustiger, maar trekt niet lekker door.
Anyway, over vertanding gesproken. Heb je ooit gespeeld met Lego Technic?
Wel eens geprobeerd om een klein tandwiel op een groot tandwiel te zetten? Gevoeld dat het minder moeite kost om met de kleine de grote te laten draaien als andersom?
Dat gaat net zo in een versnellingsbak. Klein motortandwiel en een selectie aan tandwielen om er achter te hangen. Van een hele grote (eerste versnelling) naar een hele kleine (vijfde versnelling)
Een F10/5 begint ergens bij de 4.9:1 (4.9x zo groot tandwiel aan de wielkant als dat er aan de motor zit) en eindigt bij de 0.89:1 (0.89x zo groot tandwiel aan de wielkant, een kleinere als aan de motor dus).
Dat betekent dat de motor bijna 5 keer rond moet om de aandrijf as rond te draaien in de eerste versnelling. Zou je daar 6 keer van maken, trek je nog harder op, maar moet je ook eerder schakelen naar de tweede versnelling, omdat de motor dan heel snel aan het einde van z'n toerenbereik zit en in de limiter schiet.
Edit:
Na de versnellingsbak is er ook nog je Finaldrive. Dat is de overbrenging van de uitgaande as van de versnellingsbak naar je differentieel (die het midden van je aandrijf-as vormt).
Als je er echt iets aan wil doen, zou ik eens op zoek gaan naar een ander differentieel.
Dat is namelijk een tandwiel met een mechaniek in het midden. Als je een grotere kan vinden die je in de versnellingsbak kwijt kan, wordt de ratio groter en trek je over het hele bereik van je auto harder op. Nadeel is dat je topsnelheid lager wordt en de motor hoger in toeren zal zitten om b.v. 120kmh te behalen.
Ik heb zo m'n boeken niet bij de hand, maar misschien dat er een ander model Corsa is waar een groter differentieeltandwiel in zit. Zou dan redelijk plug-n-play worden.
Edit2:
Ik heb trouwens pas eens uitgezocht wat een F10/5WR met een GSi 1,6i motor doet. Ik ben er achter gekomen dat die interesanter is om mee te sprintracen. Flikker je F13/5CR maar aan de kant en scoor een F10/5WR, en je wint elke sprint tussen twee GSi's.