distributieriem

het succes gaat door!

Moderators: freek corsa, Aapje

Plaats reactie
Bericht
Auteur
da viking
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 01-03-2009 16:31

distributieriem

#1 Bericht door da viking » 08-02-2010 20:30

Hallo Forum.... :(
Zojuist is de distributieriem kapot gegaan ( volgens de wegenwacht )
Weet iemand hoe dit defect te repareren is... wat moet er allemaal gedemonteerd worden om deze riem te vervangen... wat zijn ongeveer de kosten ?
Alvast dank voor de tips :)
Corsa Rules

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#2 Bericht door freek corsa » 08-02-2010 20:34

Welk type motor heb je erin ?

Het makkelijkst is een andere motor erin bouwen.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

da viking
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 01-03-2009 16:31

Distributieriem

#3 Bericht door da viking » 08-02-2010 20:37

Volgens mij een 1.2 ltr
Corsa Rules

CorsaTR
Fanatieke Poster
Berichten: 209
Lid geworden op: 30-09-2009 19:22

#4 Bericht door CorsaTR » 13-02-2010 20:50

distributie vervangen is het werk niet.
Luchtfilter eraf, dynamo aan de kant met de riem eraf.
Distributiekap eraf en je haald de poulies zo los.

Nieuwe distributieriem kost ook maar een paar tientjes.

da viking
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 01-03-2009 16:31

#5 Bericht door da viking » 13-02-2010 21:16

Dank je voor je reactie, maar moet er ook iets met de cilinderkop gebeuren ... ik hoor de meest uiteenlopende reacties .

:D
Corsa Rules

corsa16v
Fanatieke Poster
Berichten: 428
Lid geworden op: 02-01-2010 19:59

#6 Bericht door corsa16v » 13-02-2010 21:24

Ik zou eerst kijken of het je D.riem is. De ANWB zullen het in dit geval wel bij het juiste eind heb, het is vrij makkelijk te controleren, maar ze schrijven altijd van alles op waarvan de helft fout is.
Dan zou ik een nieuwe riem erop zetten alles op tijd, starten. Dan hoor je gauw genoeg of het einde verhaal is, je kan geluk hebben je zal niet de eerste zijn.
Als het dat niet is zou ik je kop er vanaf halen want dat stelt drie keer niks voor of je een corsa A of B hebt maakt niet veel uit.
LEICHTBAU MOTORSPORT

McKaamos
Fanatieke Poster
Berichten: 265
Lid geworden op: 11-01-2010 08:47

#7 Bericht door McKaamos » 13-02-2010 21:32

da viking schreef:Dank je voor je reactie, maar moet er ook iets met de cilinderkop gebeuren ... ik hoor de meest uiteenlopende reacties .

:D
Sja, als je zeker weeet dat de kleppen nog goed zijn is een nieuwe distributieriem voldoende.

Enige probleem: 9 van de 10 keer weet je niet zeker of ze nog goed zijn en zal de complete kop van de motor af moeten om te controleren of de klepstangen en kleppen nog recht zijn.
Dat kost tijd...

En als je kleppen stuk zijn, zullen er nieuwe in moeten, mogelijk met nieuwe klepvolgers/stoters.
In het ergste geval moeten de buisjes waar de stangen van de kleppen doorheen gaan ook nog er uit geperst worden omdat die dan van binnen zijn beschadigd.

Met alleen de riem laten vervangen bij de dealer ben je misschien 50 tot 100 euro kwijt (materialen + man-uren).

Als je de hele kop na moet laten kijken ben je al snel 400 euro kwijt omdat dat heel arbeidsintensief werk is.

Mocht er iets stuk zijn, dan kan je snel gaan rekenen op 1000 of meer euro.

Oftewel: de reacties houden verband, jij ziet alleen het verband er niet tussen ;)

Edit: nog een "oftewel". Als er echt iets stuk is, is het goedkoper om een ander motorblok er in te laten hijsen.
Een 2dehands 1.2 liter Corsa blokje kost je misschien 100 euro voor een heeeel goeie. Dan een paar uurtjes werk er tegenaan @ dealer en je bent voor 300 a 400 euro klaar (berekend op een arbeidsloon van 75 euro per uur)
Opel Corsa A3 1.4i Sedan C14NZ '91 - Roest in vrede... :'(
Opel Calibra 2.0i 8v Coupé C20NE '94 :D

corsa16v
Fanatieke Poster
Berichten: 428
Lid geworden op: 02-01-2010 19:59

#8 Bericht door corsa16v » 13-02-2010 21:47

Klepgelieders en stoters zal wel niet bij een 1.2 motor, komt zelden bij dit soort motoren voor (zeg nooit nooit). Maar 100 euro voor een andere 1.2 zal je toch alle filters moeten vervangen en de D.riem bij de meeste is hier geen historie over bekend. Soms is het beter om iets te houden waarvan je weet dat het goed is...(was)
LEICHTBAU MOTORSPORT

Plaats reactie

Terug naar “Corsa A2”