Van c20xe naar c20let?
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12-02-2015 12:18
Van c20xe naar c20let?
Hallo,
Ik rij nu momenteel met een c20xe met 171PK, in het begin was dit voor mij wel genoeg. maar na een tijd heb ik besloten dat ik toch iets snellers wil en dat ik eventueel een c20let wil gaan inbouwen.
Nu is dus mijn vraag hoe moet ik te werk gaan, waar moet ik op letten en wat gaat het me ongeveer kosten?
wat moet er allemaal aangepast worden?
Gr Mitchel
Ik rij nu momenteel met een c20xe met 171PK, in het begin was dit voor mij wel genoeg. maar na een tijd heb ik besloten dat ik toch iets snellers wil en dat ik eventueel een c20let wil gaan inbouwen.
Nu is dus mijn vraag hoe moet ik te werk gaan, waar moet ik op letten en wat gaat het me ongeveer kosten?
wat moet er allemaal aangepast worden?
Gr Mitchel
Corsa A C20XE 1988
Vw Golf 3 GTI 1993
Corsa A 1.2s 1986
Vw Golf 3 GTI 1993
Corsa A 1.2s 1986
-
- Forum junkie
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 22-01-2011 14:10
Dat is helemaal afhankelijk of je met een 5 of 6 bak wilt gaan rijden en wat je nu voor kombinatie hebt.
Als je een kleine bak hebt (F13-F15-F17) met standaard assen dan moet je die in ieder geval vervangen.
Motor, C20LET is qua motorsteun gelijk met een C20XE als je het oude type distributie hebt, bij een nieuw type distributieakp moet je een andere steun, of je steun aan laten passen.
Radiateur, minimaal GSI en eigenlijk is die al te klein als je wat langer volgas bezig bent (duitse autobahn). In NL voor een paar sprintjes werkt hij wel.
F20, die houd het niet lang uit met een C20LET.
Dus overstappen op een F18+ 5 bak of een F28 6 bak.
5 bak is gelijk aan een F20 qua ophangpunten.
6 bak niet, dus nieuwe baksteun en laswerk aan je chassis.
De GSI assen met nexia homokineten kunnen het vermogen aan maar hebben een hogere slijtage.
Uitlaat minimaal 63 mm (groep A).
Intercooler met buizen.
Dan extra's die ik zou monteren.
Echt goede dempers en veren,
Banden met een V markering, = 240kmh danwel een W markering = 270 kmh
Grotere remmen aan de voorkant als je voor hoge eindsnelheden wilt gaan.
Powerflex im plaats van versleten rubbers.
Goede brandstofpomp die het vermogen van een C20LET als hij getuned word.
KM teller die de hogere snelheid aankan.
Afhankelijk van je versnellingsbak een andere koppeling danwel koppelingsplaat.
Wat het allemaak kost is geld en daarvan helaas ook best veel als je het goed wilt doen. Als je het niet goed wilt doen kost het nog meer daar het dan steeds stuk gaat
Als je een kleine bak hebt (F13-F15-F17) met standaard assen dan moet je die in ieder geval vervangen.
Motor, C20LET is qua motorsteun gelijk met een C20XE als je het oude type distributie hebt, bij een nieuw type distributieakp moet je een andere steun, of je steun aan laten passen.
Radiateur, minimaal GSI en eigenlijk is die al te klein als je wat langer volgas bezig bent (duitse autobahn). In NL voor een paar sprintjes werkt hij wel.
F20, die houd het niet lang uit met een C20LET.
Dus overstappen op een F18+ 5 bak of een F28 6 bak.
5 bak is gelijk aan een F20 qua ophangpunten.
6 bak niet, dus nieuwe baksteun en laswerk aan je chassis.
De GSI assen met nexia homokineten kunnen het vermogen aan maar hebben een hogere slijtage.
Uitlaat minimaal 63 mm (groep A).
Intercooler met buizen.
Dan extra's die ik zou monteren.
Echt goede dempers en veren,
Banden met een V markering, = 240kmh danwel een W markering = 270 kmh
Grotere remmen aan de voorkant als je voor hoge eindsnelheden wilt gaan.
Powerflex im plaats van versleten rubbers.
Goede brandstofpomp die het vermogen van een C20LET als hij getuned word.
KM teller die de hogere snelheid aankan.
Afhankelijk van je versnellingsbak een andere koppeling danwel koppelingsplaat.
Wat het allemaak kost is geld en daarvan helaas ook best veel als je het goed wilt doen. Als je het niet goed wilt doen kost het nog meer daar het dan steeds stuk gaat
-
- Forum junkie
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 30-06-2009 19:09
ok want een let is niet echt handig voor dagelijks gebruik is mijn ervaring.Mitchel08 schreef:Nee, meer voor af en toe een plezier ritje ;)
voor de rest, elke ombouw is anders en kosten zijn lastig te bepalen. zulke projecten vallen ALTIJD duurder uit als verwacht en je komt ook altijd onverwachte dingen/kosten tegen. je gaat ook altijd verder als verwacht onder het motto: nu we toch bezig zijn... ;) . voor je het weet is het een gebed zonder end.
je zal voor 2000 euro wel een ombouw kunnen doen maar het kost ook totaal geen moeite om er 5000 euro op stuk te slaan.
voor de rest zou ik me eerst eens goed in gaan lezen op diverse fora zoals bijvoorbeel hier en png enz.
een let klinkt namelijk leuk maar een let corsa zonder sper is gewoon een drama in mijn ogen. daarbij zijn goede bandjes kuch*semislicks*kuch zeker wenselijk om het vermogen op de weg te krijgen en met deze 2 upgrades ben je ook gelijk al weer 1500+ euro armer ;) en dat is nog maar het begin :!:
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
Ik denk dat het goed is dat je vooraf gaat informeren.Mitchel08 schreef: Moet er ook iets aangepast worden aan de kabelboom?
Gr.
Er is al heel veel beschreven op meerdere fora.
Ik kan je wel gaan uitleggen wat er allemaal moet gebeuren, maar dat is mij te veel werk.
Simpelweg omdat het meeste al een keer is behandeld via een forum en omdat niet elke situatie met dezelfde oplossing behandeld kan worden.
Heb je al enige sleutel ervaring?
Opel ervaring?
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12-02-2015 12:18
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
Dat staat meestal boven op de versnellingsbak.
Hier is een link naar een site met heel veel informatie over opel versnellingsbakken.
http://www.opel-infos.de/getriebe/f16_5.html
Hier is een link naar een site met heel veel informatie over opel versnellingsbakken.
http://www.opel-infos.de/getriebe/f16_5.html
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk